Material per treballar les varietas lingüístiques

Tinc comprovat que els alumnes es fixen més quan el material del que han de traure la informació els resulta visual i interactiu, per això porte temps elaborant presentacions, vídeos, infografies, imatges interactives, etc.

Enguany ja he pogut reutilitzar ferramentes d’altres cursos, i això no sempre passa. No sempre serveix el d’un any per a un altre perquè les característiques del grup són diferents.  En canvi, ara, des que prepare amb la perspectiva de “flippear” la classe, m’he adonat de diversos aspectes que sí comparteixen:

  • Els alumnes han guanyat importància en el procés d’aprenentatge.
  • Ells controlen el ritme i el temps, només cal tindre material divers preparat.
  • Els agrada que haja canviat el meu paper dins de l’aula.
  • Funcionen millor quan captem la seua atenció.
  • Com a conseqüència, el treball extra que faig preparant material és camí que tinc avançat per a una altra ocasió.

I funciona tant en grups reduïts com en els més nombrosos. És veritat que al principi costa que entenguen l’objectiu de les sessions i algú es despista amb els mòbils o els chromebooks, entrant on no toca, però una vegada assimilen el nou mètode, tot funciona millor. (Un exemple: la setmana passada, en una classe de 1r de batxillerat, només un alumne (de 36) va desaprofitar el temps amb el mòbil. Anem millorant.)

Per això he passat el cap de setmana de la mà de Genial.ly, elaborant una presentació sobre les variacions lingüístiques. Com té prou enllaços en la majoria de les diapositives, he pensat deixar ací tot el material per si de cas a algú més li serveix 🙂

La principal és aquesta que tracta les variacions lingüístiques:

I dins d’aquesta es pot trobar una altra que parla dels àmbits d’ús:

Una que especifica les característiques de la varietat diafàsica, amb tipus de registres inclosos:

I altres que donen més detall sobre el registre estàndard:

i sobre els nivells dins del registre formal:

Ah! I sobre l’argot!:

Per últim, alguns trets de la varietat diatòpica (cliqueu damunt de les taques de color):

I, per acabar, la presentació també inclou un formulari d’avaluació de coneixements. Amb Genial·ly és fàcil combinar-ho tot!!

Tant de bo siga útil per a més professors.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s