Rock a l’Edat Mitjana

Edat Mitjana, poesia trobadoresca, trobairitzs, Ausiàs March… Sona massa llunyà, complicat i antic. No paga la pena intentar conèixer el que va ocórrer fa sis segles.

rock-edat-mitjana-1

Sting, Stevie Wonder, Bruno Mars, Adele, Robbie Williams… Sona massa actual. És impossible trobar un fil conductor que els unisca.

O no?

Encara que no ho semble a primera vista, potser hi haja quelcom que ens puga aproximar al S.XV sense haver de buscar molt, que ens facilite la comprensió d’aquells textos llegint els d’ara. Per què? Perquè els sentiments ens igualen i no passen de moda. Si els clàssics van patir i gaudir per amor, els poetes i els músics del S.XX també.

Vols comprovar-ho?

En 1r de Batxillerat ho hem ficat en pràctica i ens ha agradat.

Primer, vam introduir-nos en l’època vegent alguns fragments de «El nombre de la rosa». Aprofitarem la pel·lícula per extraure les característiques principals que regien aquests segles: misogínia, feudalisme i teocentrisme. També van eixir altres temes relacionats, com la superstició, la falta de cultura, la pobresa, la desigualtat social, etc.

Amb aquestes dades vam anar a buscar paral·lelismes amb la música actual, i els vam trobar sense cap dificultat. Fins i tot, en el grup que va tocar fer-ho de 14 a 15h va anar molt bé 😉

rock-edat-mitjana-5

També vam explicar les característiques de la poesia trobadoresca i de l’amor cortés aprofitant cançons d’ara. A més, vam veure que ja existien dones rebels que expressaven el dolor que patien per amor. De la Comtessa de Dia a Adele en un tres i no res 🙂

rock-edat-mitjana-7

El que més els va agradar va ser «La llegenda del cor menjat», una perfecta explicació de la relació a tres que s’establia entre la midons, l’hom i el gilós. Alguns d’ells van escriure després la seua versió de la història.

I continuàrem endinsant-nos en l’EdatMitjana. Ens aproximàrem a Ausiàs March coneixent les dades principals de la seua biografia i del seu estil: la voluntat d’allunyar-se dels trobadors, la visió que tenia de la dona, la lluita entre amor espiritual i carnal, els senyals…

rock-edat-mitjana-11

I també vam trobar exemples en l’actualitat que reflectien aquells problemes i desitjos.

rock-edat-mitjana-13

rock-edat-mitjana-16

El millor de tot, llegir els treballs dels alumnes i veure que han entés la informació i que, a més, els agrada aprendre d’aquesta manera.

«Relacionant Ausiàs March amb les cançons, trobe similitud entre «Grenade», de Bruno Mars, i el poema «Veles e vents».

Ja en la primera línia, que diu: «Jo tem la mort per no absentar-me de vós», fa una relació molt directa amb el missatge general de la cançó, que vol transmetre l’amor vertader i il·limitat d’un home a la seua amada. Tant és aquest amor, que és capaç de morir per ella, com molt bé resumeix en aquesta frase: «Sí, jo moriria per tu, però tu no faries el mateix».

Però si ens fixem, no solament ha expressat la seua estima, sinó també que la dona no el vol amb el mateix amor, no tant com per a morir pels sentiments, com diu Ausiàs March en: «podria tèmer o confiar en l’esdevenidor». (Asier)

Càntic espiritualFeel  (Robbie Williams): «En ambdues obres es diu que es vol ser proper a Déu, però aquest no els dóna la mà, és a dir, no els fa cas.

Altra semblança seria, per exemple, que ambdós autors volen «sentir un amor verdader». Ausiàs March es trobava desesperat per encontrar l’amor verdader, un amor pur i platònic, com el que tenia Dante amb Beatrice.

També hi ha una part de la cançó que diu que vol una «vida eterna». Ausiàs March temia anar a l’infern pels seus pecats i volia anar al cel per tenir una «vida eterna» amb Déu». (Geles)

I molts més exemples que demostren que han llegit, han entés i, el més important, han aprés. Reflexió més o menys generalitzada: canvien els segles, però no els sentiments.

4 comentarios en “Rock a l’Edat Mitjana

  1. Pingback: Avaluar sense exàmens | laCLASEdeLola
  2. Pingback: Uniendo literatura, música y arte. Otra forma de evaluar.
  3. Pingback: Uniendo literatura, música y arte: otra forma de evaluar | Psicologia en Morelia
  4. Pingback: Uniendo literatura, música y arte: otra forma de evaluar – Otras Voces en Educacion

Deja un comentario